По-малко е повече – как да рекламираме идеите си ефикасно
Ефикасността е комплексен феномен, който разглежда връзката:
Следователно ефикасността е деликатен баланс между постигането на оптимални резултати с минимални инвестиции. Или казано с други думи, по-малко е повече. Това правило със сигурност важи при рекламата и все повече и повече агенции го взимат предвид при изработка на рекламни материали. Ефикасната реклама съдържа в себе си няколко основни компонента.
Минимализъм
Ефикасното рекламиране на една идея често минава през минимализма. Ако можете да предадете цялото си съобщение с една черна точка на бяло платно, не бихте ли го направили? Ако хипотетично това би дало същият резултат като някой комплексен дизайн, не бихте ли избрали този далеч по-икономичен вариант? По-малката инвестиция означава повече чиста печалба, следователно е много по-ефикасно. Минимализмът е ключов момент, особено при печатна реклама.
Ana – магазин за книги втора употреба впечатлява с тази минималистична реклама. Три зелени книги, подредени в символа за рециклиране. Съобщението е достатъчно ясно, особено когато видим логото на магазина поставено долу в центъра.
Както виждаме, използването на обекти и цветове е сведено до минимум. Няма нищо, което да натоварва окото или съзнанието, и въпреки това изображението привлича вниманието и ни кара да се замислим върху съобщението, което се опитва да изпрати.
Яснота
Яснотата е дори по-важна от минимализма. Нека се върнем на примера с черната точка на бялото платно. Ако поставите един такъв билборд в града без нищо друго, продажбите на каквото и да се опитвате да продадете няма да мръднат (или поне не благодарение на билборда). Крайният потребител трябва да е наясно какво вижда пред себе си за да има какъвто и да било резултат.
Съобщението в горното изображение е ясно – конците за зъби на Colgate са толкова ефективни, че могат да махнат семките от ягода. Изображението отново се отличава с минимализъм, като има малко присъстващи цветове и обектите са сведени до минимум. Първоначално може и да се зачудим за значението на това, което виждаме, но продуктовото позициониране в долния десен ъгъл не оставя никакво място за съмнение.
Лаконичност
Многословието може в някои случаи да доведе до отчуждение. Едва ли някой може да си позволи да прочете дълъг надпис, докато профучава с автомобила си покрай билборд. Или пък да се спре на улицата за 30 секунди за да прочете хитроумната поема, която писателите в рекламния отдел са измислили. В наши дни, никой няма време за това, а и никой не обича да му се налага да влага излишни усилия. Затова при ефикасните реклами думите са малко или напълно липсват. В най-добрият случай, рекламата говори сама за себе си. Или както казват – „една картинка струва колкото хиляда думи“.
Рекламата на новият „Volkswagen Beetle“ кабриолет съдържа четири думи, но тези тези четири думи перфектно връзват смисъла на семплото изображение, което виждаме. Използвани са само само два цвята, а така добре познатото ни лого е отрязано отгоре, като същински кабриолет. Понеже е използвана емблемата на марката, лесно е образът да остане в съзнанието ни. Съобщението се комуникира ефикасно, като ни информира за новата опция от този модел.
Емоция
В идеалният случай, ефикасната реклама предизвиква емоция. Много рекламни агенции пропускат пропускат този аспект и рекламните материали, които изготвят в резултат остават бездушни изображения. В крайна сметка емоцията е това, което ни кара да предприемем определени действия, било то закупуване на продукт или поръчване на услуга. Проблемът е, че е трудно да се предизвика емоция, когато се следват и другите принципи. За това се изисква огромна креативност, но в моментите, в които сработи, резултатите са феноменални.
Отличен пример за реклами, предизвикващи емоция са кампаниите против тютюнопушенето. Много често успяват да ни накарат да се почувстваме неловко заради вредните си навици. Това изображение показва „животомер“ под формата на цигара. Колкото повече човек пуши, толкова по-зле се отразява това на очакваната продължителност на живота му. Всички го знаем, но виждайки го нагледно наистина ни кара да почувстваме, че е добра идея да се замислим за това да ги откажем.
Една реклама, притежаваща всички тези качества има потенциалът да постигне многократна възвращаемост на инвестицията. Какво мислите по въпроса? Пропуснали ли сме нещо? Споделете в коментарите отдолу.