Как да използваме QR кодове в маркетинга
QR кодовете са едно от най-интересните, но и често подценяваните оръжия на маркетинга и рекламата. Те добиха огромна популярност след въвеждането на смартфоните, но около тях все още витаят много неясноти. Затова и много предприемачи не използват QR кодове, а нямат представа, че зад този евтин и лесен за употреба инструмент може да се крие златна мина. Една от основните причини за това е, че не успяват да им намерят подходящо приложение за своите продукти.
Какво е QR код и за какво служи
QR кодът е създаден още през далечната 1994 година с цел проследяване на автомобилите в заводите на „Тойота” в Япония. Инструментът и до днес се използва масово в индустриалното производство, но след навлизането на смартфоните, възможностите за употреба значително се разшириха. През последните 5 години QR кодът се превърна в сериозен маркетингов инструмент.
Причините за това са много, но QR кодът има едно особено голямо преимущество за маркетинга: той дава уникална възможност за свързване на офлайн и онлайн активностите на компанията. С QR код вече е възможно проследяването и измерването на резултатите от офлайн кампании, като раздаване на флаери, визитки, печатна реклама, пощенска реклама и др., които по-рано бяха почти неизмерими. В същото време с кода може да предложите добавена стойност на потребителите, която ще работи за вашия имидж.
На вид QR кодът представлява малко черно-бяло квадратче, с контрастни полета, в което информацията е закодирана по подобие на традиционния баркод, използван върху стоките в магазините. До известна степен той може да бъде брандиран, оцветен или манипулиран по друг начин, в зависимост от целите, за които ще се използва.
Генерирането на QR кода е безплатно с помощта на някой от множеството онлайн инструменти, създадени за тази цел, като http://goqr.me/ или http://www.qr-code-generator.com/. След въвеждането на информацията, системата генерира уникалния код и можете да го изтеглите във вид, подходящ за отпечатване.
За какво да използваме QR код?
В QR кода може да бъде въведена почти всякаква информация, затова на практика възможностите за употреба са неограничени. Най-популярните функции са:
Отваряне на уебсайт
Тази функция предоставя голямо удобство на потребителите, които не се налага да пишат дълъг адрес през мобилния си телефон, нито пък да търсят фирмата ви в Google. с тази функция можете да изпратите потребителите директно до конкретната страница от сайта ви, към която искате да привлечете трафик. Това може да бъде страница с текуща промоция, програма на събитие, меню на заведение, страница за резервация или поръчка и др.
Отваряне на Фейсбук страница или поставянето на директен бутон Like
Функцията е широко използвана в кампании за набиране на нови потребители и последователи. QR кодът може да бъде програмиран да отваря Фейсбук страницата на компанията (както и акаунти в Туитър, Гугъл, LinkedIn и др.) или да показва директно бутона за харесване на страницата. Обикновено на потребителя се предлага някаква награда или отстъпка, ако хареса кода.
Сваляне на данни за контакт (електрона визитна картичка – VCARD)
В кода се въвежда информацията от визитката в електронен вид, която клиентът директно отваряи запаметява на телефона си. В нея може да бъде добавена и разширена информация.
Зареждане на видео или аудио файл
В QR кода може да се съдържа и връзка към клип от YouTube, mp3 файл или друга мултимедия. Приложенията на тази функция могат да бъдат много – да изпратите личен поздрав на клиенти и партньори, да им прожектирате рекламен или промоционален клип или да им споделите по оригинален начин интересна новина, покана и др.
Отваряне на карта с локация от Google Maps
Улеснете клиента в намирането на вашия офис или организирано от вас събитие като във визитката/флаера/брошурата/плаката си вмъкнете директен линк към адреса в Google Maps.
Показване на съобщение или специална оферта
В кода може да се закодира практически всякакво текстово съобщение, но по-интересно е използването му за предоставяне на специални оферти и промоции. Сканирането му може да отключва талон за отстъпка или пък допълнителна информация за вашия продукт.
Показване на PDF файл или галерия със снимки
Кодът може да води и към галерия, онлайн списание, електронна брошура и друго интересно за потребителя съдържание.
Набиране на телефонен номер, изпращане на имейл, SMS
Това дава възможност за бърз контакт с компанията или неин офис, служител и др. Употребите отново са неограничени – може да се въведе телефон за резервация в ресторант или хотел, или за изпращане на имейл или SMS със запитване.
Логване в WiFi мрежа/друга мрежа
Успешно в QR кода могат да бъдат закодирани и данни за логване в WiFi мрежа и връзка за достъп до нея, както и всякакви „тайни“ думи, пароли и други ключове за достъп.
Комбинация от действия
Подберете и комбинирайте няколко от изброените възможности на QR кодовете, в зависимост от вашите цели, за да постигнете максимален успех на кампанията си. Но имайте предвид, че кодът трябва задължително да носи някаква полза на потребителя, иначе той не би имал стимул да извади телефона си, да отвори приложението, да го сканира и евентуално да прочете информацията, която се появява.
Къде да използваме QR кода?
Подходящи места за отпечатване на QR код са всички рекламни печатни материали, бизнес материали, визитки, брошури, флаери, плакати и информационни табели.
Примери от практиката на ИМПРЕС
- QR код, отпечатан върху различни страници от брошурa на хотел, насочва към различни страници с услуги в сайта на хотела, а QR кода на гърба показва GPS координати.
- QR код върху банер за конференция на НППС отваря страницата с програмата на събитието. В кода е поместено цветното лого на организацията
- Флаер-инструкция на МЦ Надежда с QR код, който препраща към страницата за проверка на резултатите от медицински изследвания. Флаерът е отпечатан във формата на смартфон.
- VCARD, отпечатани върху визитки на служителите на фирма Елмарк.
- Стикер за витрина на хотел „Мимоза“ с код, в който е поставен бутон за харесване на страницата на хотела във Фейсбук.
Неподходящи места за QR код
Не се препоръчва поставянето му върху дрехи, билбордове, превозни средства и други движещи се обекти. Няма смисъл и от поставянето му върху списания и брошури в самолети, метро или на други места, където няма интернет връзка. Въпреки че наличието на интернет връзка не е задължително за разчитането на кода, то показването на информацията от него по желания начин почти винаги е свързано с достъп до интернет.
Използването на QR кодове онлайн в повечето случаи е неуместно. Същия ефект ще постигнете, чрез вграждане на стандартен hyperlink, който е много по-удобен за потребителя. QR кодът е hardlink и служи да свърже обект от физическия свят с виртуален обект.
Как да използваме кода правилно?
Правила за успешно използване на QR кодовете:
- Да се поставят на видно и достъпно място, на нивото на очите
- Да бъде достатъчно голям върху печатните материали
- Да се добави подходящ текст, който да мотивира потребителите да сканират кода и да ги информира какво ще се случи след това
- Ако в кода се съдържа URL адрес, той трябва да бъде изписан и върху печатния материал, за да се даде възможност на всички потребители да го видят
- Кодът трябва да препраща в контекстно специфична страница в сайта
- Страницата трябва да е оптимизирана за мобилни устройства
- Да има инсталирани инструменти за измерване на трафика, генериран от QR кода
- Да се тества кодът и породените от него действия, преди да бъде отпечатан.
Каква е ползата от QR кода за бизнеса ни?
Основно преимущество на QR кода е, че е средство за свързване на офлайн и онлайн активностите на компанията. До преди няколко години отчитането на резултатите от офлайн рекламата – като флаери, директна поща, реклама в печатните медии, външна реклама и др., бе изключително трудно и почти невъзможно. Сканирането на QR код е обратна връзка, която може да бъде отчетена и проследена. Ако QR кодът е свързан с уеб адрес, тогава можете да използвате всички инструменти за уеб анализ, като например Google Analytics, за да проследите движението на потребителите си.